S.T.R.I.N.G. ARTS OF ANATOLIA  FİNAL

S.T.R.I.N.G. ARTS OF ANATOLIA FİNAL

                                                                                                                                                 

11.06.2021 632

 

Kurucusu olarak başlattığımız ve artık sona yaklaştığımız ''S.T.R.I.N.G Arts of Anatolia'' adlı eTwinning projemize ait akademik dönem boyunca öğrencilerimizle yaptığımız birçok etkinliğe ait hem sanal hem de ''kontrollü normalleşme'' süreciyle birlikte yüz yüze sergi yapma fırsatımız oldu.

Projenin ana kazanım konusu öğrencilerin bir birlerine dokunabilme ortamı sağlamaktı. Bu nedenle, projenin adını içerikle uyumlu olarak bu prensiple oluşturduk; ''S.T.R.I.N.G,    S-tudents    T-OUCH    R-eciprocally to  I-ncancerate N-ational    G-aps'' (Ulusal Farkları Kapatmak İçin Öğrenciler Bir birlerine DOKUNURLAR)


S.T.R.I.N.G. Arts of Anatolia(Anadolu İp Sanatları)

 

S-tudents

T-ouch

R-eciprocally to

I-ncancerate

N-ational

G-aps

 

Sanat, tüm zamanlara DOKUNMA anahtarıdır; geçmişe, geleceğe ve şimdiye. Öğrenciler proje kapsamında ''Anadolu'nun Unutulmaya Yüz Tutmuş Sanatlarını'' öğrendiler. Hem geçmişe hem de günümüze DOKUNDULAR. Şu an bu edinim mirasını geleceğe taşıma yeterliliğinde ve bilincindeler.

Tuhaf olan şu ki; ortak takım çalışmaları Twinspace sayfalarında 7. başlıkta yoğunlaştı. Neden tuhaf diyoruz? Şöyle; bu başlığın adı ''ANADOLU''. Öğrenciler tıpkı Anadolu'da yaşayan farklı medeniyetler gibi bu alanda (Anadolu) birbirlerine ''DEĞDİLER''. 

 

KAZANIMLAR

 Öğrenci Açısından;

           Ana kazanım odağımızı giriş kısmında belirttik. Projemize verdiğimiz ''S.T.R.I.N.G Arts of Anatolia'' ismi her ne kadar proje içeriği itibariyle ''Anadolu İP Sanatları'' anlamına gelse de S.T.R.I.N.G, ''Students Touch Reciprocally to Incancerate Natıonal Gaps''(Öğrenciler Ulusal Farkları Kapatmak için Bir birlerine Değerler'' kazanımınım ilk harflerinin kısaltmasıdır.

Peki biz bu kazanımı ne kadar sağladık?

Öğrencilerin Takım Çalışmaları Twinspace'te özellikle iki başlıkta yoğunlaştı. 3. Başlık (ARTS) ve 7. Başlık (ANATOLIA). Kısacası ANADOLU SANATLARI, öğrencilerin karma okul çalışmaları yapılan alanlar oldu, öğrencilerin hem şifahi hem de anketlerde verdikleri yanıtlara bakınca anlaşılıyor ki yeni arkadaşlarla tanışmak, farklı kültürlerle buluşmak açısından oldukça eğlenceli ve verimli bir süreç oldu.

En önemlisi; İstanbul'un batısından, ta en doğuda, Bitlis İl'inin Mutki ilçesine bağlı Yalıntaş Köyü öğrencileri bir birlerine değdiler, ortak çalışma yürüttüler, ortak ürün ortaya çıkardılar.

            Öğretmen Anketi'ne verilen cevapları önemli görüyoruz; 'Öğrencilerin sınanma durumu olmadan düşünme, tartışma, üretme ve paylaşma etkinliklerini yapabildiği bir proje olması.'' Bu  cümle proje ortaklarımızdan Güllü Yücel'e ait. Basit, açık ve bir o kadar ağırlığı olan bir cümle. Hele ki 21. Yy. öğretim tekniklerinin tartışıldığı bir dönemde oldukça kıymetlidir. Öğrenciler projeye seçilmediler, gönüllü oldular; çalışmalar zorunlu değildi, ürünler zorunlu değildi ve en önemlisi galiba sınanma durumunun olmaması olabilir. Çocuklar katılmak istediler, katıldılar. Öğrenmek istediler, öğrendiler. Paylaşmak istediler, paylaştılar. Üretmek istediler, bol bol ürettiler. Ve elbette bu sürecin sonunda paylarına düşen not; başarma duygusu, üretme duygusu, yardımlaşma duygusu oldu.

            Projede bahse konu edilen sanatlar öyle alelade sanatlar da değil. Bu toprakların ruhuna işlenmiş fakat artık istenilse de öğrenme ortamının çok kolay sağlanamayacağı sanatlardan bahsediyoruz. Kilim dokuma için ''Kirkit'', Filografi için ''Bız' gibi kelimeleri lugatlarına eklediler. Dedik ya, istenilse bile uygun ortamı bulmak zor bu sanatlar için, çünkü ustaları yok denecek kadar azalmış durumda.

           Anadolu'nun kültür, medeniyet, folklor, mutfak, sanatlarını öğrendiler. Ulusal kimlik açısından oldukça değerli buluyoruz bu mirası. Bunun bilincine vakıf oldular.

           STEM konusu malumunuz, fakat disiplinler arası paydaya bir de ART eklendi modern eğitim sisteminde. Ortaklarımızda Oğuz Özcan öğretmenimizin anket cevaplarından birini olduğu gibi paylaşıyoruz; ''Bu projede STEAM eğitiminin nerdeyse tüm basamaklarını iş birliği içinde kullandık. Bilimlerin karma olmasının faydasının yanı sıra, öğrencilerle birlikte deneyimleyerek kendime de bir şeyler katmak mutlu etti beni.''

         Projemizin müfredat ilişkisi konusunda oldukça detaylı bir çalışma yürüttük. Sadece bu çalışma başlı başına bir proje örneği olabilir. Bu sanatların birçok ders kazanımına paralelliğini gösterdik. Özellikle matematik ile olan ilişki düşündüğümüzden de fazla oldu. Matematik öğretmenlerimiz derslerinde proje ödevi gibi çalıştılar bu sanatları. En korkulan ders olan matematik sevdirildi çocuklara. En karmaşık ve soyut konular olabildiğince basit ve somut şekilde öğretilebildi. Bilişim dersini yaşayarak, yaparak deneyimlediler. Görsel sanatlar özellikle 5. Ve 6. Sınıf kazanımları neredeyse tamamen projemizle ilintiliydi. İlkokul öğrencilerinin de dersleri aynı şekilde bir süreç izledi. Dahası çocuklara ''Değerler Eğitimi'', psikomotor kas becerileri edinimi gibi hayli fazla kazanım sağlandı. Elbette aile ilişkileri konusuna ''veli değerlendirme'' başlığında yer vereceğiz ama yine de söylemezsek olmaz; veliler yaklaşık bir yıl boyunca bu sürecin en önemli parçalarından biri oldular. Kocaman birer aile olduk. Sadece öğrenci-veli ilişkisi açısından değil; Öğretmen-veli-öğrenci ilişkileri açısından da kıymetli bir süreç yaşadık.

 

 Öğretmen Açısından

          Pandemi sürecinde böylesi bir projede yer almak çok sayıda kazanımı öğrencilerle birlikte öğretmenlerde de görmek mümkün. Beden için oksijen neyse, muhtemelen ruh için de sanat o'dur. Düşünebiliyor musunuz bir yıldan fazladır süren hengameyi? Elbette her şeyin başı sağlık. Peki ruh sağlığı? Doğal olarak Covid vakalarının ülkemizde görülmesiyle birlikte tüm dikkatler sağlık alanına çevrildi. Endişe ve korku çoğunlukla o alana ilintiliydi. Fakat süreç uzadıkça endişe uyandıran başka alanlar da gün yüzüne çıkmaya başladı; ekonomi, sosyoloji, psikoloji gibi.

         Öğrenciler ve veliler başlığında da değinilebilir elbette ama yeri gelmişken değinmekte fayda var; çoğumuz için uzaktan eğitim süreci çoğunlukla teoriye dönük idi. Bir yıldır ekranlara kitlendik, eğitimin aksamaması için öğretmenler olarak elimizden gelenin fazlasını yapmaya çalıştık. Belki beden değil ama ruhen fazlasıyla yorulduk ve bu tüm öğretmenler için geçerli. İşte tam da bu noktada, ruh sağlığı açısından bu proje bizim de öğrencilerin de ilacı oldu.

        Örneğin filografi sanatı, Osmanlıda özellikle akıl hastalarının rehabilitasyonu için bir tedavi metodu olarak kullanıldığını biliyor muydunuz? Biz deneyimledik. Filografi için ''çivi ile çekicin aşkı'' tanımlaması yapılır, hissettik o aşkı. Elbette bu süreçte ''tak tuk'' sesleriyle komşularımızın da hakkına girdik (Helal etsinler) ama o sesin kesinlikle dinlendirici bir yönü var. Sadece o değil elbette, ürün ortaya çıkarmak başlı başına bu başarma duygusunu biz de hissettik.

        Bu yoğun akademik sürecin çoğumuz açısından en önemli kazanımı bu projenin ta kendisi oldu. Hem mesleki açıdan hem ruh sağlığı açısından, hem yeni ufuklar açma açısından değerliydi.

 

Veliler Açısından;

         Projeyle değerlendirme açısından öğrenci ve öğretmen anketi düzenledik analiz ettik. Fakat velilerden özellikle duymak istedik. Onları dinlemek istedik. Bu yüzden onlardan geri bildirim için kısa videolar çekmelerini istedik, emeğimize değdiğini hissettik.

        Bu sürecin kazananlarından bir kesim de tabi ki velilerimiz oldu. Birçok açıdan öyle. Örneğin; bu sanatlar için ekstra ücret ödeyip bir kursa göndermeden çocuklarına sanatı sevdirme imkanları oldu, günlük 6-7 saat ekrana kitlenen çocuklarının enerjilerini atacakları bir alan bulmuş oldular, çocuklarıyla birlikte web 2 araçlarını tanıdılar, Anadolu hakkında yeterince bilgi sahibi oldular, çalışmada yer alan sanatları çocuklarıyla birlikte deneyimleme fırsatı buldular.

        Çektikleri videolarda teşekkür kısmı bizi fazlasıyla ihya etti. Derinden hissettik. Her biriyle aile olduk.

 

SONUÇ

       Projede yer alan tüm öğretmenler için eTwinning konusunda ilk deneyim idi. Projeye başlarken bu yazının yazılacağı günü ön görüp hareket ettik. Elbette başlarda bocaladığımız oldu. Hiç bilmediğimiz bir portal ama öğrencilerle birlikte bizler de öğrendik ve sürekli üzerine koyduk.

Öğrenci-Veli-Öğretmen sacayağı tamamen faaldi, aile olduk. Hiç tanımadığımız öğretmenlerle sosyal bir ortam sağladık ve devamının geleceğinden eminiz. Disiplinler arası güçlü bağlarla yol aldık. Bahsi geçen üç payda için de böylesi bir salgın döneminde bütün kazanımların yanı sıra ''ruh sağlığı'' açısından olumlu karşılık bulduk.

       Gelinen noktada ''BAŞARDIK'' diyebiliriz. Öğrencilerde edinim sağladığımız sayısız kazanım, velilerin geri bildirimleri ve öğretmen olarak edindiğimiz mesleki gelişimin yanı sıra verimli ve keyifli bir süreç yaşadık. Yıl boyunca olanca ağırlığıyla hissettiğimiz pandemi süreci için hem kendimize hem de öğrencilerimize bir sığınak oldu bu proje. Çok şükür ki istediğimiz birçok ihtiyacımızı giderdi.

        Sonuç niyetine; bir daha böylesi bir salgın sürecinin yaşanmamasını ama aynı zamanda öğrencilerimizle birlikte böylesi projelerin içerisinde bulunmayı çok isteriz.

 KATILIMCI OKULLAR;

·         Akçansa M. Akif Ersoy İlkokulu (Çiğdem Asutay Ataman), Büyükçekmece, İstanbul,TÜRKİYE

·         Selahaddin Eyyubi İlkokulu (Güllü Yücel), Tatvan, Bitlis,TÜRKİYE

·         Abdulhamid Han Ortaokulu (Aygün Tanrıkulu), Yalova,TÜRKİYE

·         Kindergruppe Marienkäfer Moni (Petya Reiss), Wien, AUSTRIA

·         ICS ''G.Pagota'' di Erice (Vita Ligiato), Erice, ITALY

·         Yalıntaş Köyü İlkokulu (Hamza Ugsuz), Mutki, Bitlis, TÜRKİYE

·         Sevin Fatih İlkokulu (İrfan Altınkaynak), Afşin, K.Maraş, TÜRKİYE

·         M.Akif Ersoy Ortaokulu (Oğuz Özcan), Dilovası, Kocaeli, TÜRKİYE

·         Dumlupınar Ortaokulu (İmran Yücel), Tatvan, Bitlis, TÜRKİYE

·         Tepecik Ulus Ortaokulu (Masum Ataman), Büyükçekmece, İstanbul, TÜRKİYE

 

 

https://stringanatolia.wixsite.com/website

https://www.thinglink.com/scene/1454282675559858178

https://www.instagram.com/string_anatolia/?hl=tr

https://twitter.com/AnatoliaString

https://www.youtube.com/channel/UCYoUDSzz7bN0OP_3Wooj6iA

https://www.facebook.com/String-ARTS-of-Anatolia-348958832966436/

 

11-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-202111-06-2021